Hot now, summer in the city - 28 mei - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu Hot now, summer in the city - 28 mei - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu

Hot now, summer in the city - 28 mei

Door: Leen

30 Mei 2014 | Verenigde Staten, New York

Dat was het de laatste dagen wel; soms was het een beetje te warml; tussen de 25 - 30 gr. C.. Vandaag was het qua temperatuur een stuk minder. Het scheelde wel zeker 10 gr. met de andere dagen.

Om te wandelen was dit weer wel beter vol te houden. Vandaag gingen we op zoek naar de High Line, in de buurt van de Gansevoort Street. De High Line is een park in Manhattan, dat het traject beslaat van een ongebruikte spoorweglijn.

Alvorens we daar naar op zoek gingen, hadden wij eerst weer ons vertrekritueel gehad in het hotel en zijn we onderweg ook nog een aantal andere bezienswaardigheden tegengekomen. Iedere morgen als wij op stap gaan, komen we steevast onze negeroide portier van het hotel tegen, die met een " big smile" vraagt wat we deze dag weer gaan doen. Na ons aangehoord te hebben, vult hij dit aan met een aantal adviezen en vertelt ons welke subwaylijnen we moeten hebben. Dit alles gaat gepaard met veel entertainment. Altijd leuk!

Wij zijn vanaf het hotel naar Christopher Street gelopen, onze vast opstapplaats voor de subway. Vandaar uit ging het richting Gansevoort Street. Onderweg kwamen we Magnolia's Bakery tegen, die wereldberoemd is geworden om zijn cupcakes uit Sex & the City. Je moet het maar even gezien hebben! Vanuit de Bakery kwamen we aan in het Meat Packing District. Dit was indertijd het gebied waar de de vele slachterijen gevestigd waren. De panden zijn er nu nagenoeg nog allemaal, maar de industrie is er verdwenen. In een van deze oude fabrieken is nu " Chelsea Market" gevestigd. Voorheen de fabriek waar de bekende Oreokoekjes gemaakt werden. Nu een onderkomen voor veel specialiteitenzaken. De oude staalconstructies en leidingen zijn nagenoeg nog volledig aanwezig. Na de Market werd het tijd voor een bakkie/espresso. Deze namen we bij Macellaria, een van de eerste restaurants die zich daar vestigde, nadat de slachterijen verdwenen. Nog even gezocht naar het spijkerbroekenparadijs, maar niet gevonden. Uiteindelijk kwamen we aan bij de High Line.

Zoals hiervoor al aangegeven, is dit een ongebruikte spoorlijn die in de 20' en dertiger jaren is aangelegd en in de jaren 80 in ongebruik is geraakt. De spoorlijn bevindt zich ca. 10 meter boven het straatniveau en de hoge ligging was indertijd bedoeld om het zware/gevaarlijke transport uit het straatbeeld weg te halen. Nadat de spoorlijn een aantal jaren niet meer werd gebruikt, ontstonden de ideeën om van deze verlaten spoorlijn een park te maken. Deze plannen zijn concreet gemaakt in 2004, toen er voldoende geld beschikbaar was gesteld door o.a. het stadsbestuur en particulieren.

Het park is een verademing omdat het boven de drukke straten ligt, autovrij is en een prachtig uitzicht biedt op de skyline van Manhattan. Onderweg zijn er drankjes te koop en de nodige souvenirs.

Na de High Line was het weer tijd voor een bakkie en een happie. Daarna hebben wij met de hop-on hop-off bus de uptown loop gedaan en zijn we uitgestapt bij Strawberry Fields. De plaats waar indertijd John Lennon door een zekere Chapman is vermoord. De plaats bevindt zich recht voor het Dakota-appartementencomplex waar Lennon indertijd woonde en Yoko Ono nog steeds woont. De gedenkplaats ligt een klein stukje in Central Park, waarna wij door Central Park terug zijn gelopen naar de Plaza. Central Park zijn zo'n beetje de " longen" van Manhattan.

Vanaf de Plaza hebben wij de bus weer genomen naar Time Square en vandaar uit naar ons hotel, het Washington Square Hotel om weer op tijd te zijn voor de happy hour om onze dagen in New York op een gepaste wijze af te sluiten. We verlaten een stad die immens groot is, heel fascinerend is en de stad waar ze naar mijn mening de 24- uurs economy hebben uitgevonden.

Op naar Cape Cod!

• 30 Mei 2014 - 12:16

Sandrien:

Zo te lezen is het fantastisch. Leuk!
    Liefs, Sandrien.