Vrijdag 6 juni : Montreal Sousterraine - Reisverslag uit Montréal, Canada van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu Vrijdag 6 juni : Montreal Sousterraine - Reisverslag uit Montréal, Canada van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu

Vrijdag 6 juni : Montreal Sousterraine

Door: Tenny

07 Juni 2014 | Canada, Montréal

We verkennen vandaag Montreal en we hebben 2 doelen : 'De oude stad' en 'De ondergrondse stad'. Het centrum van Montreal is redelijk compact en goed te belopen. Het bestaat uit een zeer aangename mix van modern tot oud, hoewel de gebouwen nooit ouder zijn dan anderhalve eeuw. Maar dan hebben we het niet over Oud-Montreal. Daar staat o.a. de mooie neo-gotische Basilique Notre Dame uit 1829. De kerk biedt plaats aan 4000 mensen. Het interieur heeft prachtige gebrandschilderde ramen, die de geschiedenis van Montreal weergeven, verder bijzonder houtsnijwerk en andere fraaie decoraties, waarin veel goud is verwerkt. In de toren hangt een klok die 18 ton weegt. By the way : Celine Dion schijnt in deze kerk getrouwd te zijn en haar zoon is hier gedoopt. Dat jullie het maar even weten :.)

We wandelen na de koffie met cupcake naar de oude haven. Ooit was het een heel belangrijke haven, in 1983 begon een grondige sanering en nu is het een centrum van cultuur, vermaak en ontspanning. We zien o.a. de mooie giga blauw-gele tenten van het Cirque du Soleil.

Het is wel bizar dat we na al het Engels nu ineens een mondje Frans moeten kakelen. Nou ja, ze verstaan en begrijpen het Engels ook wel. Canada is officieel 2-talig. Maar hier en daar komt wel weer wat school Frans naar boven borrelen. Om er echt weer mee uit de voeten te kunnen, zou het wel enige voeten in de aarde hebben. Over voeten gesproken, die brengen ons overigens naar de ondergrondse stad van Montreal. In de wintermaanden waait de koude Poolwind ongehinderd en temperaturen tussen de 20 en 30 graden onder nul zijn geen zeldzaamheid. Om het aangenaam te houden is in het centrum 'La ville sousterraine' aangelegd. Het is een ondergronds winkel- en gangenstelsel, in totaal 36 km. Men ontmoet elkaar in de donkere dagen van de winter, men flaneert, winkelt, gaat naar de film, laat zijn of haar schoenen verzolen of bestelt ergens een cafe au laait. En dat alles 10 meter onder de grond. In dit wijdvertakte netwerk van passages en tunnels zijn o.a. 200 restaurants, 45 banken, ongeveer 60 bioscopen, theaters en concertzalen. Bijna 2000 winkels zijn er te vinden. Wij kijken onze ogen uit en natuurlijk nuttigen we een hapje op een terras onder de grond. Voor het weer hadden we vandaag niet naar beneden gehoeven. Het is zonnig en we lopen er zomers bij.

Overal drukte in de binnenstad vanwege de Grand Prix. Soms is er geen doorkomen aan, vooral als we ons bevinden in de straat, waar diverse raceauto's worden geshowd. Er wordt verlekkerd gekeken, de terrassen zitten vol en de muziek knalt uit de luidsprekers. Het circuit zelf is op een eiland ten zuiden van de oude haven, maar daar komen wij als gewone vakantiegangers niet aan te pas (als we dat al zouden willen).

Voor het avondeten storten we ons weer in de drukte en komen we terecht in een Braziliaans restaurant. Heel levendig en heel druk. Overal grote TV-schermen, waar het carnaval van Rio constant in alle pracht en praal zeer kleurrijk aan ons voorbij trekt. Je kunt in dit restaurant net zoveel vlees eten als je wilt, maar we merken dat het gauw genoeg is en Marianne begint er al helemaal niet aan en Jan gaat voor de zalm. Er komt zelfs een live-danseres en danser. Een danseres met veel bloot vel en veel veren. Heel opzwepend en het brengt een gezellige sfeer. De muziek is evenwel keihard, dus na verloop van tijd wilden we onze oren rust gunnen met een afzakkertje in de bar naast het hotel.

Morgen naar Ottawa.
Dag lieve lezers, dank voor jullie aandacht en groetjes van

Tenny (ook van Marianne, Leen en Jan)

• 08 Juni 2014 - 11:53

Agnes:

Ton en ik begonnen ons gelijk helemaal voorstellingen te maken van die ondergrondse stad. Het lijkt me zeer spectaculair. Was het niet claustrofobisch? Vast niet; maar dat je nergens eens stukje hemel ziet, en ook niet buiten kunt zijn... Bizar.
    Dank weer voor al het interessants, groet.