Donderdag 12 juni: Vrije val - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu Donderdag 12 juni: Vrije val - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu

Donderdag 12 juni: Vrije val

Door: Jan

14 Juni 2014 | Canada, Niagara Falls

Vandaag gaan we naar de Niagara Watervallen, volgens velen een bezienswaardigheid. De Tom vraagt of we de tolweg willen volgen. Nee dus, want dan krijgen we de rekening achteraf toegestuurd. Het systeem werkt met voertuigregistratie en niet met afrekening aan de tolpoort. Nederland kent ook zoiets, maar dan voor te hard rijden. De maximum snelheid in Canada is 100 km. per uur. Het land claimt daardoor een veilig wegennet te hebben. Geen geneuzel over 's-nachts 130 km. en overdag 120 km. per uur. Honderd km. per uur. Punt.

We verlaten ons 3-daags verblijf in Elmshirst en nemen afscheid van de fauna, die ons deze dagen heeft omringd. Stoffel de Schildpad, Otje de otter, een handvol vogels en de slang, die nu bij het weggaan van het plankier wordt losgeschroefd.

Het verkeer wordt bij het naderen van Toronto steeds drukker. We komen weer in de hectiek van de bewoonde wereld. Het hotel in Niagara Falls is gauw gevonden. De wandeling naar de Falls is maar een paar kilometer. Het plaatsje is een mix tussen Groot Valkenburg en Klein Las Vegas. Kennelijk is meer attractie nodig om de Falls interessant te houden. Het water van de Falls is afkomstig van de grote meren, stort 50 meter naar beneden en voedt uiteindelijk de St. Lawrence River. We bezoeken de Falls per boot. Elke bezoeker krijgt een rode poncho uitgereikt. De boot 'Maid of the Mist' komt tot vlak bij de waterval. Een regen van opspattend water sproeit over de passagiers. De poncho is niet voor niets uitgereikt. Boven alles uit hoor je het geraas en gedonder van het vallende water, dat het spreken bijna onverstaanbaar maakt. De natuur is groots. In het IMAX theater zagen we de grootheid van de watervallen nog eens bevestigd en we zien de uitdaging, die het op een aantal mensen heeft uitgeoefend met roekeloze avonturen als gevolg.

Antwoord aan Ton n.a.v. zijn vraag over ons happy hour:
Vanavond is het te laat voor een happy hour en de evaluatie van de dag. De alcoholische versnapering hoeft niet altijd een happy hour te zijn. De drank wordt ons slechts goedkoop aangeboden (we zijn Hollanders, nietwaar). Het moment werd gebruikt als reflexie op de afgelopen dag. Zoiets lukt beter met een goed glas bier met een mooie schuimkraag of een goed glas wijn. Ton heeft ook terecht opgemerkt dat onze stukjes didactisch verantwoord en leerzaam zijn. Dat klopt, want dat is ons streven (haha). Vanwege het late tijdstip heeft geen reflectie plaatsgevonden en mist dit stuk dientengevolge de door de trouwe lezers zo gewaardeerde diepgang en kwaliteit (oef), waarvoor mijn excuses.

Groetjes van Jan (ook van Marianne, Leen en Tenny)