Van Mountain Eagle naar Golden Eagle - Reisverslag uit Stowe, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu Van Mountain Eagle naar Golden Eagle - Reisverslag uit Stowe, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu

Van Mountain Eagle naar Golden Eagle

Door: Jan

05 Juni 2014 | Verenigde Staten, Stowe

Om half 10 in de ochtend verlaten we het Mountain Eagle Hotel. Het is bewolkt en een stuk frisser dan gisteren. Eerst gaan we nog even naar North Conway voor een bezoek aan Nancy's Yarn Shop, een wolwinkel, waar Tenny nog even wil rondneuzen. Naast de winkel is een spoorwegmuseum, dat net als bij ons gerund wordt door liefhebbers van vroegere treinen. Na dit intermezzo verlaten we het outletparadijs North Conway en gaan we naar Stowe in de staat Vermont. Onderweg worden we we geregeld gewaarschuwd 'Break for moose, it could save your life'. Dat was geen probleem, want er was geen moose (eland) te bekennen. Het enige wild dat we onderweg zagen was een vos. Onbekommerd stak het dier de weg over. Remmen was niet nodig, want we werden niet voor vossen gewaarschuwd.

Ongemerkt gaat New Hampshire over in Vermont. Vermont werd ontdekt, resp. verkend door een Fransman, die verbijsterd was door het zien van zoveel groen, dat hij het ontdekte gebied Vermont noemde. De oplettende lezer zal hier een verbastering ontdekken van montagnes verts.

Op de route ligt Hotel Mount Washington, waar Churchill ooit gelogeerd schijnt te hebben. Bekender is het hotel van de film 'The Shining', waar de geesten van de aldaar begraven indianen voor de ondergang van Jack Nicholson zorgden.

Berglandschappen zijn overal gelijk. Ze zijn begroeid met bossen. Dalen waar doorheen rivieren en beekjes stromen. Menselijke activiteit zorgt ervoor dat je zegt: dit is Tirol, Sauerland of Vermont. In Vermont is de invulling Amerikaans. Witte huizen in een bouwstijl, die je alleen in Amerika aantreft. Keurig gemaaide gazons. De inrichting van de wegen. De pick-ups en de kenmerkende vrachtwagens. Zo kun je 'aflezen' of je in Tirol of in Amerika zit.

Vermont is groen en vooral idyllisch. Tegen het middaguur breekt de zon door. In verrukking moet de Fransman dit land van de groene bergen hebben aanschouwd. De staat Vermont is vooral bekend om de ahorn, een boom waarvan de ahornsiroop wordt afgetapt. Ongeveer zoals dat gebeurt bij het aftappen van de rubberboom.

Het Golden Eagle Hotel in Stowe is het einde van de reis van vandaag. We verkennen het dorp en 's-avonds vinden we (zowaar) een goed Japans restaurant. Morgen op weg naar Canada.

Groetjes van Jan (en Marianne, Leen en Tenny)

• 06 Juni 2014 - 07:00

Martin:

Hoi vakantiegangers,

Heerlijk om jullie verslagen te volgen. Iedere dag klinkt zoals vakantie bedoeld is!

Groetjes

Martin