Dinsdag 27 mei : Dagje cultuur snuiven - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu Dinsdag 27 mei : Dagje cultuur snuiven - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu

Dinsdag 27 mei : Dagje cultuur snuiven

Door: Jan

29 Mei 2014 | Verenigde Staten, New York

Wandelen naar Broadway voor een rit met de Citytours naar Central Park, Applestore en Guggenheim museum. Broadway is een beroemde naam, zoiets als de PC Hooft in Amsterdam. Allure moet stralen, maar de straat wordt ontsierd door veel bouwsteigers, alsof veel gebouwen ’under construction’ zijn. Als wandelaar heb je daar geen erg in. Omdat de bovenplaatsen van de bus bezet zijn, zitten we beneden en vanaf deze lage zitplaats lijkt het alsof Broadway helemaal ’under construction’ is. De bus rijdt van stoplicht naar stoplicht. Dat schiet niet erg op. We gaan weer even terug naar Nederland, waar een verwoede discussie wordt gevoerd over fijnstof en uitlaatgassen, die een rijke bron zouden zijn voor allerlei ziektes. Een lagere snelheid zorgt voor minder uitstoot en dus voor minder ziektes. Hoe lager de snelheid hoe gezonder. De gids vertelt zijn verplichte riedel. Het wordt gelardeerd door het noemen van dollars. Alles wordt hier uitgedrukt in dollars. Amerika wordt geregeerd door dollars. Geen dollars, geen status. De gemiddelde snelheid in New York is laag en soms staat het verkeer volkomen stil. New York moet een gezonde stad zijn!

De bus passeert Wall Street. Je zou een brede straat verwachten, maar het Financieel Centrum van de wereld huist in een onaanzienlijke smalle straat.

Dan langs Chinatown, herkenbaar aan de relatieve laagbouw en de Chinese karakters.
We passeren de beroemde bruggen: Brooklyn Bridge, Manhattan Bridge en de Williamsburg Bridge.

Langs de East Side naar Central Park. Hier vlakbij is de Applestore, de heilige graal van Steve Jobs. Dollars in ruil voor een begeerd relikwie van St. Steve. We kijken even rond in deze Appletempel en vergapen ons aan de apparatuur, die hier te koop is.

Ons doel is vervolgens een bezoek aan het Guggenheim Museum, een spiraalvormig gebouw, waarin exposities worden gehouden. We beginnen boven, dat is makkelijker en we lopen al draaiend de aarde weer tegemoet. Momenteel is er een tentoonstelling van Italiaanse kunstenaars (Italian Futurism) vanaf ongeveer de 1e Wereldoorlog tot het einde van de 2e Wereldoorlog.

Cultuur genoeg voor vandaag, maar we krijgen nog een kleine toegift in de M&M store (die smelten in je mond en niet in je hand) en de 42th Street. Productverheerlijking tot waanzinnige hoogte opgevoerd.

Met de metro terug naar de rust van het hotel, waar Simon & Garfunkel 'The sound of silene' bezingen in de bar.

New York, je blijft je verbazen!

Jan ( ook namens Marianne, Leen en Tenny)

• 29 Mei 2014 - 20:11

Brenda:

Groetjes vanaf Terherne! Onze zeilboot ligt voor, morgen naar Grou. De zon schijnt inmiddels.

• 30 Mei 2014 - 11:03

Agnes De Wit:

Zo, Wallstreet een steegje. Ze maken je ook maar wat wijs. ;-)
    Alles uitdrukken in dollars: tja. Soms denk ik ook, het lijkt wel of alles van waarde in geld uit te drukken is.
    Maar ik ben nog van Lucebert: Alles van waarde is weerloos.