Zaterdag 31 mei: Sandwiches - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu Zaterdag 31 mei: Sandwiches - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu

Zaterdag 31 mei: Sandwiches

Door: Jan

02 Juni 2014 | Verenigde Staten, Boston

Vandaag naar Boston, een afstand van nog geen 200 km. In de biceps van Cape Cod ligt, op de route naar Boston, het plaatsje Sandwich. Het schijnt daar mooi te zijn. En inderdaad, een dorpje met veel groen, lichtglooiende straten en witte huizen. Links een klaterend beekje, dat een watermolen aandrijft. Vogels fluiten en zingen. Een eekhoorntje huppelt over het gras. De zon schijnt aan een strakblauwe lucht. Zo droom je je Amerika, een paradijs waar geen behoeften meer bestaan.
In het dorp staan kerken van verschillende geloofsrichtingen, van oorsprong meestal afkomstig uit Europa, waar ze het niet konden uithouden: pilgrimfathers, mormonen, quakers, baptisten, beefeaters. Noem maar op. Allemaal dachten ze hier hun eigen ware geloof te kunnen beoefenen, er is zelfs een eerste Christelijke Kerk. Deze claim is zeker nog niet in Rome doorgedrongen. Andere zaken hebben daar kennelijk een hogere prioriteit. Er wordt wat afgeloofd in Amerika.

De schilderachtige huizen zijn veelal winkeltjes met een bric en brac-uitstraling. Er zijn cafe's, maar het uitgaanspubliek lijkt heel beschaafd, want de ingang van de bar is een keurig aangeharkt grindpad met aan beide zijden verzorgde gazons. Een dorp met een ingetogen uitgaansleven. Eindelijk wat leven in de brouwerij, een horde toerfietsers doorkruist het dorp. Een lang lint van fietsers, komend van achter de heuvels op weg naar een bestemming ergens verder achter de volgende heuvels. Als de laatste is gepasseerd springt het stoplicht op groen. Voor onderweg kopen we sandwiches in Sandwich bij de plaatselijke delicatessenwinkel. In Sandwich is daarna niets meer te doen.

Kort na de middag komen we aan in Boston, dat minder massief en intimiderend is dan New York. De gebruikelijke verkenning van de omgeving. Lekker in het zonnetje in het park en daarna rondkijken in een winkelgalerij in het Prudential Building, ongeveer zo groot als het hele centrum van Purmerend. Hier heeft Windows een verkooppunt - achterblijven bij Apple kan natuurlijk niet. Hooghartig heeft Apple zijn eigen verkooptempels, maar Windows heeft ter plekke wel een gratis WiFi verbinding, waar we de foto, die Manfred van Kick en Skip aan het skaten in een park in Bremen heeft gemaakt, kunnen ontvangen.

Het dichtstbijzijnde restaurant biedt een wachttijd van 20 minuten. Dat zijn we in het land waar je onmiddellijk een behoefte kunt bevredigen, niet gewend. Daarom gaan we maar naar de bar aan de overkant van de straat, die hetzelfde euvel heeft op zaterdagavond, maar die wel in staat is onze alcoholische behoeften snel in te lossen. Barstjes in het paradijs dat Amerika heet?

Groetjes van Jan (ook van Marianne, Leen en Tenny)

• 02 Juni 2014 - 21:39

Wout Methorst:

Goedenavond vacantie gangers ,dat ziet er wel goed uit als ik dat zo zie fijne dagen nog , en leen niet te veel bij Mac eten want straks moet je het er allemaal weer af fietsen.
    Gr uit dat mooie lienden

• 03 Juni 2014 - 08:52

Agnes M.Th. De Wit:

Het doet haast on-Amerikaans aan, je beschrijving van het plaatsje.
    Ik hoop dat jullie je daar ook wat ingetogen gedragen hebt? ;-)

• 03 Juni 2014 - 10:15

Connie En Eddij:

Dag lieve tenny, jan en familie
    Hier even een kort berichtje van ons.met interesse en een zekere mate van afgunst volgen wij jullie reis. Zo te lezen hebben jullie het erg naar de zin en is het weer een ontdekkingstocht. Leuk om de verslagen te lezen, ga alsjeblieft zo door dan beleven wij de reis ook nogmaals ga zo door. Liefs van ons Connie en Eddij

• 03 Juni 2014 - 10:15

Connie En Eddij:

Dag lieve tenny, jan en familie

• 03 Juni 2014 - 10:32

Brenda:

Haha, hoe was de sandwich in Sandwich? Ik wil daar ook wel heen, klinkt goed. Hier gaat het ook goed. We zijn net terug uit Friesland alwaar wij de boel onveilig hebben gezeild. Nu hebben we bruinverbrande hoofdjes.