Let's have a Tea party - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu Let's have a Tea party - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van marleentenjaninnyc2014 - WaarBenJij.nu

Let's have a Tea party

Door: Leen

03 Juni 2014 | Verenigde Staten, Boston

Vandaag gingen we Boston beter verkennen. Gisteren was er al een eerste kennismaking, maar dit was vrij oppervlakkig.

We begonnen de dag met een stevig ontbijt bij Thornston's restaurant & Cafe. Het hotel had geen voorzieningen hiervoor, dus moesten wij ons heil buiten de deur zoeken. We waren daar niet alleen, ze stonden zelfs in de rij om een ontbijtje te gebruiken en dat op zondagmorgen om 09.00 uur. Voor ons Nederlanders nog onbegrijpelijk, maar wie weet over 10 jaar.

Voor het verkennen van de stad hadden we voor de Old Town Trolley Tour gekozen; een soort hop-on hop- off bus, die langs de mooiste plekjes van de stad komt. Hiermee kregen wij een goed beeld van een mooie, vriendelijke en overzichtelijke stad en werd het overweldigende beeld van New York van lieverlee weggepoetst. Boston is zeker de moeite waar en gelukkig werkte het weer hier goed in mee. Het was heerlijk weer.

Boston is de hoofdstad van New England en is een van de aangenaamste steden van de VS. De stad heeft veel historie en cultuur en het stond aan de basis van de Amerikaanse geschiedenis en de onafhankelijkheid. Boston wordt ook wel de Cradle of American Independence genoemd, omdat hier de algemene gevoelens van onbehagen, jegens het moederland England ontstonden, voornamelijk gevoed door de hoge belastingen.

Nadat we een gedeelte van de bustour hadden gedaan, was het tijd voor een bakkie. Daarna vervolgden wij onze tocht te voet op zoek naar de Historic Freedom Trail. Dit pad loopt door Boston en geeft de 370 jaar oude geschiedenis hiervan goed weer. We hebben een gedeelte van deze Trail gevolgd. Een van de gebouwen die wij op deze trail tegenkwamen, was de Faneuil Hall. Dit gebouw dateert uit 1742 en werd indertijd vooral gebruikt voor commerciële doeleinden en er werden bijeenkomsten georganiseerd. Nu is het een verzamelplaats van veel eetkraampjes; een soort markt.
De stad had niet alleen veel historische bezienswaardigheden te bieden. Gelukkig was er ook veel realtime vermaak. Een acrobatische Australische Globetrotter vermaakte het publiek door het jongleren met kettingzagen en andere vervaarlijke voorwerpen. De act trok veel bekijks en leverde de artiest naast veel applaus ook veel cash op.

Op deze Trail kwamen we ook een standbeeld tegen ter nagedachtenis aan ca. 1 miljoen Ieren, die in hun vaderland overleden als gevolg van de " Grote Honger" . Als gevolg van de slechte toestanden in hun vaderland, zijn er veel Ieren indertijd geëmigreerd naar de VS.

Aan het einde van deze Trail belandden we zo maar in het jaar 1773 en wel op de 16e december hiervan. Ineens behoorden wij bij een groep kolonisten, die zich als Indianen verkleed hadden en rebelleerden tegen de Engelse regering vanwege de belastingverplichtingen. We liepen over Griffin's Warf en de 2 schepen die daar lagen, werden door ons bezet. Wij namen de Beaver voor onze rekening. En als protest tegen deze belastingen hebben wij de lading (thee) van deze schepen over boord gegooid. Deze actie van ons zou de geschiedenis ingaan als de " Boston Tea Party " en luidde het begin in van de eerste onafhankelijkheidsacties tegen Engeland. Een eerste protest tegen de overheersers.

Na deze vermoeide gebeurtenis, die wij in het Boston TeaParty Museum bijwoonden, vervolgen wij onze tocht door de stad per bus. Een klein gedeelte van de tour hadden we nog niet gedaan en wij wilden graag nog even langs het originele cafe van Cheers rijden. Zo gezegd zo gedaan, na Cheers was het tijd voor onze dagelijks happy hour en sloten we de dag af met een nieuwe kreet als TeaParty-activisten: HUSSAH!

Dit was ie dan weer lieve dagboeklezers. Tot de volgende keer.
Leen (ook namens Jan, Tenny en Marianne.)

• 04 Juni 2014 - 09:01

Brenda:

Wat een mooi verhaal! Blijkt mijn activisme zomaar ergens vandaan te komen. Hulde! Nu ga ik maar even thee zetten.

• 05 Juni 2014 - 20:09

Willy En Hans:

Hoi vakantie vierders
    wat zien jullie veel en laten ons fijn mee genieten.zo leuk om te weten dat jullie lekker gaan nog veel plezier wij lezen mee